10 PROSTYCH TRIKÓW JAK ODCHUDZIĆ SWOJĄ DIETĘ

Kiedy chcemy schudnąć, przechodzimy na drastyczne diety typu głodówki, dieta Dr. Dąbrowskiej, diety Dukana, Atkinsa, wysokobiałkowe, niskotłuszczowe, itp. itd. W krótkim czasie cieszymy się utratą kilogramów i kończymy dietę. Co dzieje się dalej? Wracamy do starych nawyków żywieniowych. Dieta niczego nas nie uczy, pojawia się efekt jo-jo, kilogramy wracają szybciej niż ubyły, metabolizm zostaje zaburzony, a błędne koło się zamyka i znów przechodzimy na katorżniczą dietę. 
Zadaję pytanie moim znajomym: ale po co się męczyć na diecie, skoro to nieprzyjemne? Czy nie lepiej zmienić swoje nawyki żywieniowe i po prostu cieszyć się jedzeniem? Niewiele osób wie, że wystarczy zastosować kilka prostych trików, aby z naszego codziennego menu wyrzucić zbędne kalorie i jednocześnie bez wprowadzania drastycznych diet zacząć tracić na wadze. Całość naszej diety zależy od wyborów jakie dokonujemy w sklepie, a potem w domu na talerzu. Te małe decyzje mają przełożenie później na naszą sylwetkę, samopoczucie i poniekąd stan konta, gdyż dbając o profilaktykę teraz, w przyszłości nie będziemy musieli wydawać majątku na różnego rodzaju leki. No bo kto powiedział, że emeryt to od razu chory człowiek? 
Poniżej znajdziecie najczęstsze błędy żywieniowe, które goszczą na polskich stołach oraz propozycje zdrowszych zamienników. 
Jesteście ciekawi?
Zapraszam do lektury! 






  • MIĘSO SMAŻONE W PANIERCE MIĘSO DUSZONE, GOTOWANE, PIECZONE LUB NA PARZE. 

Osobiście mięsa nie jem z kilku powodów, jednak sporadycznie zdarza mi się zjeść rybę. Jeśli już ją jem to po pierwsze bez panierek i zbędnych dodatków, po drugie zazwyczaj jest to ryba pieczona, wędzona lub duszona. Panierka, czy to na schabowym, czy na rybie to nic zdrowego. Po pierwsze - panierka to bułka tarta - czyli źródło pszennego glutenu, którego w zdrowej diecie powinno być jak najmniej. Po drugie w kontakcie z olejem roślinnym - na którym większość tego typu potraw jest smażonych. wytrącają się rakotwórcze tłuszcze trans. A jako świadomi ludzie nie chcemy chyba dostać raka od schaboszczaka, prawda?

google grafika

  • BIAŁA KAJZERKA, BIAŁY CHLEB →  BUŁKA GRAHAMKA, PIECZYWO Z PEŁNEGO ZIARNA

Wszystkim odradzam kupowanie pieczywa w supermarketach. Większość jest przygotowana z ciasta głęboko mrożonego z dodatkiem polepszaczy i spulchniaczy. Lepiej poszukać niewielkiej piekarni gdzie pieczywo jest wypiekane na miejscu. Warto dopytać sprzedawcy jakiej mąki używa, czy wyrób jest na zakwasie i czy nie ma w nim niechcianych dodatków. Można też upiec takie bułki samodzielnie. Dla wielu ludzi nie ma nic lepszego niż świeże, ciepłe, chrupiące pieczywo z dodatkiem masła. Jednak wybierajmy świadomie co wkładamy do ust. 


google grafika


  • ŻÓŁTY SER W PACZCE, SERKI TOPIONE → MOZARELLA, SER FETA, TWARÓG, SERY DOJRZEWAJĄCE

Jeśli już chcesz jeść nabiał, bo nie wyobrażasz sobie kanapki bez sera, wybieraj ten najlepszej jakości. Lepiej zjeść mniej, nawet drożej, niż tanią chemię, która znajduje się w dzisiejszych serach, zwłaszcza tych topionych. Lubisz żółty ser? Kupuj sery twarde, długo dojrzewające i od sprawdzonych dostawców. 


  • KOLOROWE JOGURTY, DANONKI, ACTIVIA, JOGOBELLA, MONTE ITP.  → JOGURT NATURALNY, KEFIR, MAŚLANKA I OWOCE

Wyroby reklamowane jako zdrowy posiłek dla dzieci czy przekąska na drugie śniadanie, tak naprawdę zawierają szereg substancji wzmacniających smak. Często również producenci wprowadzają nas w błąd nazywając swoje produkty light lub fit. Niestety brak tłuszczu trzeba czymś uzupełnić (tłuszcz to nośnik smaku), więc dodaje się cukier, syrop glukozowo - fruktozowy lub aspartam. A te substancje z pojęciem fit mają tyle wspólnego co żyrafa ze śniegiem. Lepiej jest własnoręcznie zrobić sobie jogurt naturalny z owocami. Wystarczy do jogurtu wkroić ulubione owoce, dodać nieco miodu, płatków owsianych i zdrowa przekąska gotowa. 


Musli z jogurtem naturalnym
Przepis TUTAJ


  • BIAŁA MĄKA → MĄKA ŻYTNIA, KUKURYDZIANA, ORKISZOWA, GRYCZANA, OWSIANA, RYŻOWA 

Biała oczyszczona mąka jest jedynie bezwartościowym surowcem. Zawiera zaledwie śladowe ilości substancji odżywczych i witamin, natomiast jest źródłem glutenu oraz węglowodanów prostych. Produkty wytwarzane z białej mąki takie jak chleb, bułki, ciastka, batoniki, wypieki, pierogi, pyzy, gotowe dania i wiele wiele innych są źródłem pustych kalorii. Powodują gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi a następnie gwałtowny spadek. Spożywane regularnie są przyczyną powstawania cukrzycy, otyłości brzusznej, wzmagają apetyt i utrudniają zrzucenie kilogramów. Zamiana na mąki pełnoziarniste czy z innych zbóż, wzbogaci naszą dietę w błonnik - niezbędny składnik diety odchudzającej. 


  • ŚMIETANKA DO KAWY → CHUDE MLEKO, MLEKO ROŚLINNE LUB CZARNA KAWA 
Która z Pań nie lubi smaku kremowego cappuccino z gęstą pianką. Jednak taka kawa to istna bomba kaloryczna a w połączeniu z kawałkiem ciasta spokojnie pod względem ilości kalorii zastąpi obiad. Jednak nie odżywi mięśni i mózgu, a nasze boczki i fałdki. Wybór więc jest chyba prosty, prawda? Czarna kawa przyspiesza metabolizm, a zamiast kawałka ciasta można zagryźć garść orzechów :) 


Cappuccino z mleka migdałowego może być
 równie smaczne a ma mniej kalorii


  • MAJONEZ, GOTOWE SOSY W SŁOIKACH → JOGURT NATURALNY 

Na jego bazie można przygotować większość popularnych sosów. Najlepszy jest domowej roboty sos czosnkowy  z dodatkiem oliwy z oliwek, świeżych ziół i oczywiście czosnku. Ponadto jogurt naturalny zawiera dobre bakterie wspomagające pracę układu trawiennego. Pamiętajcie tylko żeby sprawdzić na opakowaniu skład jogurtu, który kupujecie. 



  • TANIE MARGARYNY TYPU RAMA, DELMA ITP. → PRAWDZIWE MASŁO I PASTA Z AWOKADO

Tak samo jak w przypadku jogurtów - margaryny to utwardzone oleje roślinne poddane procesom rafinacji. Zbawienny wpływ margaryny na obniżanie poziomu cholesterolu to mit. Aby utwardzić olej roślinny trzeba go poddać szeregowi procesów chemicznych, co nie wpływa korzystnie na wartość odżywczą takiego produktu końcowego. Prawdziwe masło min 80% tłuszczu, zawiera cenne witaminy (prowitamina A i witamina E i D), ponadto jest lekkostrawne. 

Pasta z awokado
Przepis TUTAJ


  • KONSERWY, PASZTETY, KIEŁBASY, PARÓWKI, WĘDLINY → SAMODZIELNE WYROBY, WŁASNORĘCZNIE UPIECZONA SZYNKA, ZAKUPY U ZAPRZYJAŹNIONEGO RZEŹNIKA LUB... CZĘŚCIOWA REZYGNACJA Z MIĘSA - WYJDZIE TANIEJ I ZDROWIEJ
Wszystkie produkty mięsne, które produkowane są na masową skalę, nie mają nic wspólnego ze zdrowiem. Większość z nich produkowana jest z odpadów zwierzęcych, których normalnie byśmy nie tknęli. Nie chcę tutaj nikomu obrzydzać procesu produkcji, jednak dociekliwym polecam poszperać w internecie. Z pewnością znajdziecie mnóstwo informacji na ten temat.


  • SŁODZONE DŻEMY ZE SKLEPU → DOMOWE POWIDŁA I PRZETWORY OWOCOWE

Kiedy spojrzymy na etykietę i skład jakiegokolwiek dżemu w sklepie na pierwszym miejscu zobaczymy oczywiście cukier i substancje żelujące. Nasze prababcie, kiedy robiły przetwory nie potrzebowały żadnych żelfixów, czy słodzideł. Owoce mają w sobie tyle naturalnych cukrów, że nie potrzebują dodatkowego wzmacniania smaku. Jeśli nie mamy możliwości zrobienia samodzielnie takich przetworów, z pewnością znajdziemy je w sklepach ze zdrową i ekologiczną żywnością. 


Zawsze będę wszystkim powtarzać, że prawdziwe jedzenie nie potrzebuje niezrozumiałych etykiet i kolorowych opakowań. Prawdziwe jedzenie jest proste, tanie i wbrew pozorom bardzo smaczne. Więcej na temat zdrowego odżywiania możecie poczytać tutaj: 
Wybór należy do Ciebie!




Spodobał Ci się wpis? Polub na facebook'u i udostępnij znajomym! 


2 komentarze:

  1. Informacje, które powinnam wziąć sobie do serca. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No, niestety, uratuje nas tylko trwała zmiana nawyków żywieniowych ;) Nie ma cudów, konsekwencja i dobre wybory to jedyne wyjście.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger