SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

Żyjemy w czasach gdzie stres towarzyszy nam na każdym kroku. Pochłonięci pędem życia spotykamy się z nim na co dzień, dedlajny, terminy, stresująca praca, wymagający szef, obowiązki domowe, brak wsparcia od rodziny itp. Wszystko to potrafi nieźle dać w kość. Wracamy do domu i jesteśmy wiecznie przemęczeni, zestresowani, brakuje nam chwili wytchnienia i relaksu, bo tam też jest ciągle coś do zrobienia. 
Wiele osób cierpi z powodu długotrwałego stresu, a odbija się to nie tylko na gorszym samopoczuciu ale też na wyglądzie i pewności siebie. Stres może być dobry i może być destrukcyjny. Jak odróżnić te dwa rodzaje? Jak sobie radzić z niszczącym działaniem stresu? Dzisiaj odpowiemy sobie jak radzić sobie ze stresem i co robić żeby wyluzować. 


Zapraszam do lektury! 



Określenie stres pojawiło się już w XIX wieku i oznaczało naciski na różne obiekty budowlane. Do nauk medycznych pojęcie stresu zostało wprowadzone dopiero w 1930 roku przez niemieckiego lekarza Hansa Sayle'a, który w wyniku długoletnich badań zauważył, że u zwierząt stale narażonych na różnego rodzaju niewygody i próby budzące lęk, powstają wyraźne zmiany w funkcjonowaniu ich organizmów. Przykładem były szczury umieszczane na długo w bardzo zimnej wodzie lub narażone na hałas. Po pewnym czasie zaczynały chorować na wrzody żołądka lub dwunastnicy. 
Po przeprowadzeniu głębszych badań odkryto, że podczas stresu nadnercza zaczynają wydzielać kortysteroidy, czyli tzw. hormony stresu, zwane potocznie kortyzolem, które przygotowują organizm do naturalnej obrony. Wzrasta wówczas ciśnienie krwi, przyspiesza bicie serca, rozszerzają się źrenice, a krew przemieszcza się z jamy brzusznej do nóg, co przygotowuje do szybkiej ucieczki. 
Obecnie wielu ludzi tak często i długotrwale przeżywa stres, że ich organizm jest ciągle nadmiernie przeciążony i praktycznie nie odpoczywa. Prowadzi to do trwałego uszkodzenia narządów wewnętrznych, a w efekcie groźnych chorób: zawał mięśnia sercowego, odwapnienie kości, wzrost poziomu cukru we krwi - cukrzyca, osłabienie układu odpornościowego, czy wreszcie do obumierania komórek mózgowych i w efekcie trwałego uszkodzenia mózgu. To jest typowy obraz stresu działającego destrukcyjnie. 
Mamy jeszcze drugi rodzaj stresu, mianowicie stres motywujący, zwany w psychologii eustresem. Choć brzmi to absurdalnie jest to dobry rodzaj stresu. Działa konstruktywnie, motywuje człowieka do podjęcia wysiłku i dążenia do osiągania życiowych celów (pisząc bloga zawsze odczuwam ten rodzaj stresu 😃 ). Jest on stresem krótkotrwałym, co nie wpływa destrukcyjnie na naszą wydajność a wręcz odwrotnie, sprawia, że odczuwamy ekscytację i podniecenie tym co robimy. Taki stres odczuwają  na przykład studenci przed sesją - strach przed oblaniem sesji mobilizuje ich do nauki. 


SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

Wicklow Mountain National Park Ireland 
1) Rozładuj nagromadzone emocje poprzez kontakt z naturą - nasyć oczy pięknymi widokami, pooddychaj świeżym powietrzem, wsłuchaj się w odgłosy lasu. W ten sposób poprawisz sobie nastrój, zmniejszysz agresję i zredukujesz złość.
2) Rób rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność - spacer z psem czy w samotności, słuchanie ulubionej muzyki, ciekawa książka, czy odprężająca kąpiel - możliwości jest naprawdę mnóstwo. Ponadto zostanie choć przez chwilę sam na sam ze swoimi myślami pomoże Ci lepiej poznać siebie. 
3) Uprawiaj jakiś sport - ruch redukuje napięcie zarówno mięśniowe jak i psychiczne. Wysiłek fizyczny sprawi że nie tylko poprawi się Twoja kondycja ale poprzez aktywność zwiększysz ilość wydzielanych endorfin - hormonów szczęścia. 
4) Zadbaj o zdrowy sen - jak pisałam we wcześniejszym artykule KLIK, bezsenność to jeden ze stresorów. W ty przypadku sen to Twój największy sojusznik w walce ze stresem - zwiększa produktywność, podnosi koncentrację, poprawia nastrój, a dodatkowo wzmacnia system odpornościowy. Przed pójściem spać zawsze staraj się znaleźć chwilę dla siebie i swoje codzienne wieczorne rytuały. Już samo planowanie w ciągu dnia tego co zrobisz dla siebie wieczorem, zadziała na Ciebie odprężająco. 
5) Zastosuj jedną z wielu technik relaksacyjnych, jak techniki autogenne polegające na powtarzaniu pozytywnych afirmacji, skupianiu się na rozluźnianiu poszczególnych części ciała w pozycji leżącej czy choćby najprostsze techniki oddechowe. 
6) Naucz się lepiej gospodarować swoim czasem. Zaprowadź kalendarz, stwórz plan dnia, tygodnia a nawet miesiąca. Deleguj zadania, zastanów się co wykonać jako pierwsze, a co może jeszcze poczekać. Dzięki temu nie pogubisz się w obowiązkach, nie zapomnisz o ważnych spotkaniach, wizytach czy niedokończonych raportach. Jednocześnie pamiętaj, żeby nie brać na siebie zbyt dużo, stawiaj sobie realne cele i podziel się np. obowiązkami domowymi z resztą rodziny. 

7) Znajdź w ciągu dnia 10 minut żeby nie robić absolutnie nic. Ćwicz uważność. Po prostu patrz na to co się dzieje dookoła Ciebie, nie oceniaj, nie krytykuj, nie snuj planów, po prostu staraj się nie myśleć o niczym. Stan taki nazywany jest stanem Alfa - czyli głębokiego relaksu. Na początku będzie to trudne, ponieważ nasz mózg pozbawiony jakichkolwiek bodźców będzie się bronił, ale w końcu opanujesz tą umiejętność. 
8) I ostatni punkt, po prostu WYLUZUJ. Przestań się spinać o wszytko. Jeśli choć trochę sobie odpuścisz nic złego się nie stanie, wręcz odwrotnie. Spojrzysz na swoje problemy i troski z nieco innej perspektywy. Pamiętaj też, że to od Ciebie zależy jak zareagujesz na daną sytuację. Obserwuj swoje emocje w stresowych sytuacjach, zastanów się czy warto się czasami denerwować czy lepiej jest odpuścić i mieć święty spokój. 





W radzeniu sobie ze stresem pomocna przydaje się również Matka Natura. Warto regularnie pić herbatę z rumianku, waleriany czy melisy. Więcej o uspokajających roślinach i ziołowych herbatkach pisałam tutaj KLIK.


Na koniec jeszcze kilka piosenek które zawsze poprawiają humor :)






A jakie są wasze sposoby na odstresowanie się? 
Jeśli artykuł Ci się spodobał nie zapomnij polubić mojego funpage'a na facebook'u!  


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger