5 KRÓTKICH PORAD JAK Z ENERGIĄ PRZEŻYĆ JESIEŃ I ZIMĘ

Lubicie jesień i zimę? Dla mnie, jak i wielu innych ludzi, to dwie bardzo trudne do przeżycia pory roku. Wpływ na nasze gorsze samopoczucie ma nie tylko zmniejszona ilość światła, co wiąże się z krótszym dniem, ale także niższa temperatura powietrza i przyroda zapadająca w zimowy sen. To okres kiedy chętniej zostajemy w domu na kanapie, kiedy częściej sięgamy po niezdrowe przekąski oraz mamy gorszy nastrój. Jednak wcale nie musi tak być. Mimo szarugi, deszczowej pogody i zimna można przeżyć ten czas zdrowo i wesoło. 
Jesteście ciekawi jakie są moje sposoby jak z energią przeżyć jesień i zimę?
Zapraszam do lektury!

porady na jesień i zimę


ODPOWIEDNIA DIETA

Na pierwszym miejscu nie mogło się znaleźć nic innego jak oczywiście DIETA. Nie mylić tylko z katorżniczą i rygorystyczną dietą, gdyż to co ja nazywam dietą, kiedy inni drżą na dźwięk tego słowa, to zwyczajnie prawidłowy sposób odżywiania.
Jesienią dieta bogata w warzywa i owoce sezonowe dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jedzmy więc produkty bogate w cynk i witaminy z grupy B.
W okresie jesiennym i zimowym warto włączyć także większą ilość grzybów, których w tym roku było naprawdę sporo oraz unikać białych zbóż, pieczywa, słodyczy i obleśnych fastfoodów, które pozbawione są wszelkich wartości odżywczych.
Dobrym sposobem na przetrwanie zimy, kiedy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest ograniczony, jest przygotowanie domowych przetworów i kiszonek - najlepszego źródła bakterii probiotycznych niezbędnych dla zdrowia jelit. A jak wiadomo jelita to nasz drugi mózg, więc kiedy one są zdrowe - całe ciało jest zdrowe.

Zdrowa dieta roślinna
zdrowo nie znaczy nudnie ;) 


PREWENCJA PRZECIWGRYPOWA I SUPLEMENTACJA 

Nie daj sobie wmówić że aby uniknąć przeziębienia i grypy potrzebujesz szczepionki. Lobby farmaceutyczne chce nas nieźle zastraszyć w ostatnim czasie, grożąc grzywną nawet do 50 tys. złotych jeśli się nie zaszczepisz. I nie interesuje ich to czy w ciągu ostatnich pięciu lat byłeś/aś zdrowy/a jak ryba, masz się zaszczepić i koniec. Osobiście jestem przeciwniczką wszelkiego rodzaju szczepionek, zwłaszcza tych testowanych na malutkich dzieciach, nigdy nie szczepiłam się na żadną grypę, a kilka obowiązkowych szczepionek nawet pominęłam. Czy choruję? Bardzo rzadko, a jeśli już to leczę się wyłącznie naturalnymi metodami, natomiast nie ufam lekarzom, którzy albo zapisują antybiotyki wyniszczające jelita, albo jak to było w moim przypadku - horrendalnie drogie suplementy diety mające leczyć zapalenie zatok... 

Aby być zdrowym  trzeba zadbać o ciało od środka, ale jak to zrobić? Oto moja lista porad:
  • wspomóż jelita dobrymi bakteriami probiotycznymi np. z kiszonek
  • jedz produkty bogate w witaminę A (beta-karoten) i C - żurawinę, aronię, natkę pietruszki, marchew, jabłka, gruszki, dynię czy paprykę. 
  • ogranicz spożywanie śluzotwórczego nabiału i mleka.
  • włącz do diety warzywa liściaste (np. jarmuż, szpinak), kapustne ( i psiankowate (pomidor, papryka, ziemniak, bakłażan) - bogactwo witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, kwas foliowy) niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego. 
  • suplementuj się - jeszcze kilka lat temu byłam przeciwna łykaniu jakichkolwiek tabletek. Jednak tempo życia, oraz niższa jakość nawet roślinnego jedzenia od tej sprzed dekad, sprawiły że zmieniłam zdanie. Obecnie łykam codziennie rhodiolę i ashwagandhę - dwa zioła o działaniu adaptogennym i ochronnym. Ze względu na ich szerokie spektrum działania polecam każdemu kto ma problemy począwszy od niskiej odporności, poprzez problemy z koncentracją a na bezsenności kończąc. Prócz adaptogenów powinniśmy suplementować zimą witaminę D3 i K2 oraz przez cały rok B12 (wbrew pozorom nawet mięsożercy mają jej niedobory).
wegetariańskie suplementy diety
Moja mała armia adaptogenów.
Więcej o suplementacji adaptogenami przeczytasz tutaj.


AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Jesień to dobra pora żeby rozpocząć regularne treningi. Po pierwsze na dworze nie ma już upałów więc temperatura jest sprzyjająca do treningów na zewnątrz, po drugie po co czekać z postanowieniami do Nowego Roku skoro można zacząć już teraz. Aktywność fizyczna to solidny zastrzyk energii i endorfin - hormonów szczęścia, a jeśli jeszcze robimy coś co sprawia nam przyjemność - korzyść podwójna. Nie ważne co będziesz robić, ważne żeby się ruszać. Włącz ulubioną muzykę i tańcz. Ubierz buty to biegania i idź biegać. Ubierz się i wyjdź na rowerową przejażdżkę poznać okolicę. Sposobów na ruch oraz rodzajów aktywności fizycznej jest całe mnóstwo, jedyne z czym musisz się zmierzyć to przekonania i ograniczenia w Twojej głowie. 

Nie daj się złej pogodzie i wyjdź na powietrze, choćby na spacer. 


POZYTYWNE MYŚLENIE

To chyba najtrudniejsza rzecz dla niektórych ludzi. Jesień i zima to dla sporego odsetka ludzi taki ponury okres. Brak słońca, zimno na zewnątrz, krótki dzień sprawiają że spada motywacja i chęć do działania. Jednak kiedy dopada nas taki nastrój trzeba pamiętać, że po zimie zawsze przychodzi wiosna i wszystko znów budzi się do życia.  Wtedy dobrym rozwiązaniem jest:


PLANOWANIE I NAUKA NOWYCH RZECZY

Długie wieczory skłaniają do czytania książek, przemyśleń i snucia marzeń. Dlaczego poprzestać tylko na marzeniach? Zamiast bujać w obłokach weź do ręki kartkę, długopis i zapisz wszystko co od dawna chciałeś/aś zrobić. Pomyśl czego nowego chcesz się nauczyć i co może Ci to dać w przyszłości. Czy to będzie nauka języka obcego, czy skok ze spadochronem, czy chęć odwiedzenia kraju, o którym zawsze marzyłeś/aś - koniecznie wypisz wszystkie czynności, które będziesz musiał/a wykonać po kolei, aby osiągnąć swój cel. Osobiście uwielbiam wszelkiego rodzaju plannery i kalendarze. Uwielbiam zapełniać kartki listami zadań do zrobienia, a potem przechodzić do ich realizacji. Nie ma nic lepszego jak świadomość, że dzięki planowaniu krótkoterminowych celów jestem coraz bliżej mojego celu głównego. Zatem rozplanuj sobie dzień i działaj! 



To by było na dzisiaj tyle jeśli chodzi o sposoby jak z energią przeżyć jesień i zimę. A czy wy macie  swoje sposoby? Koniecznie podzielcie się w komentarzach! 




Spodobał Ci się wpis? Polub na facebook'u i udostępnij znajomym! 


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger