DŁUGOWIECZNE NARODY - JAK ONI TO ROBIĄ?

Zainspirowana filmem BBC o najzdrowszych dietach świata, postanowiłam napisać o nich artykuł. Kraje, które słyną z długowieczności, zawdzięczają to kliku czynnikom, między innymi zdrowej diecie, aktywności fizycznej i bliskości natury. Czy my Polacy możemy powiedzieć to samo o sobie? Pęd życia, brak uważności w jedzeniu, świąteczne obżarstwa, zamiłowanie do białego pieczywa i ciast, mięsne pieczenie i sosy - to charakteryzuje polską dietę w głównej mierze. Chcecie wiedzieć, które państwa uznaje się za najzdrowsze – i dlaczego? Dzisiaj opowiem wam między innymi o tym co jedzą mieszkańcy Okinawy - wyspy, na której żyje najwięcej stulatków na Ziemi, jak to się dzieje, że Włosi mimo makaronu w diecie są w pierwszej dziesiątce najzdrowszych narodów, dowiecie się również czym jest francuski paradoks oraz wiele innych ciekawostek o długowiecznych narodach.
Jesteście ciekawi?
Zapraszam do lektury! 





Pamiętam jak miałam kilkanaście lat i wujek podsunął mi książkę profesora Michała Tombaka pt. "Jak żyć 150 lat". Terapie i porady w niej zawarte były proste: zdrowa i prosta dieta oraz oczyszczanie organizmu. Te same zasady obowiązują na całym świecie wśród narodów, które cieszą się zdrowiem i długowiecznością. Poznajcie listę 15 najzdrowszych krajów. Czynniki, które o tym zdecydowały to średnia długość życia, rodzaj spożywanych pokarmów, spożycie alkoholu, wskaźnik otyłości i zachorowalności na raka, bliskość natury i specyficzna pula genowa.

Start! 

MIEJSCE 15. MAROKO
Kraj ten ma najniższy wskaźnik zachorowalności na raka wątroby na świecie. Dlaczego? To wszystko dzięki Islamowi, który zabrania picia alkoholu, wywołującego tę chorobę. Marokańczycy piją za to dużo herbaty miętowej. Badania wykazały, że mięta reguluje poziom męskich hormonów, co oznacza, że może pomóc kobietom z policystycznymi jajnikami lub nadmiernym owłosieniem. 
Ponadto dieta marokańska to bogactwo warzyw i błonnika, który zapobiega rakowi jelit.

Tradycyjna kuchnia marokańska 

MIEJSCE 14. IZRAEL 
Tutaj dieta koszerna wyklucza z menu pizzę i cheeseburgery, więc mamy kolejny przykład wpływu religii na zdrowie ludzi. W diecie koszernej nie można łączyć mięsa z nabiałem i wielu innych produktów. Na zdrowie Izraelczyków ma wpływ połączenie diety śródziemnomorskiej, żydowskiej i arabskiej. 

MIEJSCE 13. CHINY
Jesteście ciekawi co je najliczniejszy naród świata? Tak, zgadliście! Ryż! Całe mnóstwo ryżu. Jak to się zatem dzieje, że Chiny znalazły się w tym rankingu, skoro ryż powoduje nagłe skoki cukru we krwi? Chińczycy łączą go z warzywami, które spowalniają uwalnianie cukru i mają mnóstwo błonnika. Ponadto Chińczycy jedzą o 40% więcej warzyw niż Polacy, co czyni ich zdrowszymi od nas. Dodatek owoców morza i ryb, sprawia że dieta Chińczyków jest także bogata w zdrowe tłuszcze i witaminę D. 


MIEJSCE 12. SINGAPUR, INDONEZJA, MALEZJA, TAJLANDIA, WIETNAM
W Singapurze wskaźnik poziomu zdrowia wynosi aż 89,45 proc. Nieprzypadkowo. Singapur jest nie tylko jednym z najbogatszych państw świata, ale też jednym z najbardziej zadbanych i najbezpieczniejszych. Średnia długość życia kobiet wynosi tutaj 80,3, a mężczyzn – 77,4. Podobnie jest w pozostałych czterech. Podstawą diety tych pięciu państw, podobnie jak w Chinach, jest ryż, który podaje się głównie z warzywami. Ci ludzie jedzą także bardzo dużo tropikalnych owoców, stronią natomiast od słodyczy i mięsa. Ich dieta bogata jest także w świeże zioła, oraz ostre papryczki chili, które przyspieszają metabolizm i powodują uwalnianie endorfin - hormonów szczęścia. 


MIEJSCE 11. KOREA POŁUDNIOWA 
To państwo mimo, że jest jednym z najlepiej rozwiniętych technologicznie miejsc na świecie, ma najniższy wskaźnik otyłości na całej kuli ziemskiej. Tutaj źle widziane jest spożywanie posiłku w samotności, dlatego celebruje się spotkania przy wspólnym stole, jednak nie po to, aby się najeść do syta. Chodzi głównie o towarzystwo, a jak jesteś za gruby/a zwyczajnie Ci o tym powiedzą, żebyś przestał tyle żreć. Koreańczycy jedzą wszelkiego rodzaju ryby i owoce morza, a wszystko to w towarzystwie warzyw i kimchi - tradycyjnej koreańskiej potrawy składającej się z ukiszonej kapusty. Koreańczycy tak jak 90% azjatyckiej populacji wykazują nietolerancję laktozy - dlatego na ich stołach nie ma ani grama nabiału. Wskaźnik zachorowalności na osteoporozę jest również dużo niższy, niż w krajach gdzie promuje się jedzenie nabiału dla mocnych kości.




Koreańskie danie składające się z warzyw, kimchi, suszonej płaszczki i owoców morza 

MIEJSCE 10. SRI LANKA 
Tutaj do każdego posiłku serwuje się mleko kokosowe, które obniża poziom złego cholesterolu a podnosi poziom dobrego. Sposób żywienia na tej wyspie niewiele różni się od pozostałych części Azji. Ryż i curry to podstawa. Występują zawsze w towarzystwie warzywnych dodatków, czasami sambolu (najczęściej mieszanka chilli z kokosem). Najzwyklejszy zestaw obiadowy to rice and curry z rybą, dal curry (żółta soczewica) i fasolka curry lub tzw. ladyfingers curry (przypominające okrę warzywo strączkowe). 

MIEJSCE 9. INDIE
Z pewnością każdy z was kojarzy indyjskie curry i garam masalę. Kurkuma - główny składnik curry i innych indyjskich dań ma właściwości zapobiegające nowotworom, a także może je leczyć, co zostało potwierdzone naukowo. Tradycyjna indyjska medycyna nazwana ajurwedą mówi, że prawidłowo skomponowane jedzenie oddziałuje w pierwszej kolejności na naszą duchowość, potem prowadzi do umysłowego oczyszczenia, a dopiero na końcu zaspokaja potrzeby niższego rzędu, czyli kulinarne spełnienie. Taka filozofia jedzenia pomaga zachować hindusom szczupłą sylwetkę i zdrowie na długie lata. Ponadto ajurweda całkowicie pomija mięso na rzecz ciecierzycy (kochamy hummus!), a większość hindusów to wegetarianie. 


MIEJSCE 8. HISZPANIA
Obfite obiady, długie sjesty i późne tapas. W tym kraju żyje się na luzie, co szczególnie sprzyja zdrowiu. Hiszpanki wiodą najdłuższe życie w Europie, dłużej żyją tylko Japonki. Czego możemy się zatem nauczyć od mieszkańców ojczyzny flamenco i Picassa? Kuchnia hiszpańska jak cały kraj jest barwna, aromatyczna, stosująca głównie naturalne produkty, mnóstwo warzyw, owoców, ryb i owoców morza i cała masa wszelkiego rodzaju ziół. Ponadto wyśmienite hiszpańskie wino idealnie łączy się z różnego rodzaju, często niskokalorycznymi serami. A resweratrol zawarty w czerwonym winie niweluje skutki starzenia się organizmu i przyspiesza trawienie. Hiszpanie często nie jedzą rano w domu, lecz siadają w pobliskich barach i w promieniach porannego słońca popijają pobudzającą kawę i zjadają niewielkie śniadanie. Po paru godzinach od śniadania, zwykle jada się lekki lunch, gdyż jest za ciepło na duże posiłki, a dopiero wieczorem jest czas na obfitą kolację w towarzystwie rodziny i znajomych.



MIEJSCE 7. FRANCJA
Kolej na francuski paradoks o którym wspomniałam we wstępie. Jak to się stało, że Francja mimo ogromnej ilości serów, kiełbas, pasztetów, gęsiego smalcu i innych produktów o dużej zawartości tłuszczu znalazła się aż na 7 miejscu? Sama się nad tym zastanawiałam, dopóki nie zaczęłam pracować z Francuzami. Sekretem jest umiarkowanie - 3 posiłki dziennie, małe porcje, przy czym połowa talerza to warzywa i żadnego podjadania w ciągu dnia. Ponadto naukowcy z Cambridge University odkryli, że pleśń zawarta we francuskich serach pleśniowych działa przeciwzapalnie na układ krążenia, co zmniejsza ryzyko na zachorowań na choroby serca. 

Francuski naleśnik z mąki gryczanej z nadzieniem pieczarkowo - szpinakowym

MIEJSCE 6. PANAMA - INDIANIE Z PLEMIENIA KUNA
Odizolowane wysepki archipelagu San Blas, na których ludzie ciągle mówią w języku swych przodków, po słodką wodę płyną na ląd i jedzą proste potrawy z kukurydzy, manioku, bananów lub innych dostępnych roślin oraz wypijają dziennie nawet 5 szklanek napoju z kakaowca czyni ich jednym z najzdrowszych narodów na świecie. Jest tu najmniej przypadków zachorowań na choroby serca na świecie. Czy to życie w bambusowych chatkach i łowienie ryb z dala od zgiełku cywilizacji uczyniło ich takimi? Jedno jest pewne - prostota i życie w zgodzie z naturą z pewnością je wydłużają. 

MIEJSCE 5. SZWECJA, DANIA, NORWEGIA 
Podstawą diety tych trzech państw są głównie owies i żyto, różnego rodzaju jagody i owoce leśne, warzywa sezonowe i ryby. Nordycki sposób odżywiania nazywany jest śródziemnomorską dietą północy. Je się tutaj dużo zup, kiszonek i dań marynowanych. Ponadto nieodzownym składnikiem wielu posiłków jest chleb pełnoziarnisty lub bardzo lubiany pumpernikiel - czyli bogactwo żelaza i błonnika. Owoce są natomiast składnikiem wielu sosów do mięs, a ich kuchnia przypomina nieco unowocześnioną kuchnię wikingów.



MIEJSCE 4. ISLANDIA 
Nieskażona przyroda i dzikie ryby. Sekret długowieczności Islandczyków tkwi także w specyficznej puli genów, które dostosowały się do życia na wyspie. Unikalny, odizolowany od reszty świata kraj charakteryzuje się dietą zbliżoną do współczesnej diety paleo. Jeśli już jedzą mięso to zwierzęta zjadane są w całości ze wszystkimi podrobami. Dieta bogata jest w warzywa korzeniowe, owoce leśne i pełnoziarniste pieczywo na zakwasie, a mieszkańcy kładą nacisk na prostotę jedzenia oraz produkty z własnych pól, hodowli i upraw. Wykorzystują energię geotermalną do gotowania na parze, co zapobiega utracie składników odżywczych z pożywienia, a także hartują swoje ciała na zimnie. 

MIEJSCE 3. GRUPA RELIGIJNA - ADWENTYŚCI DNIA SIÓDMEGO
Ten odłam chrześcijaństwa narodził się w USA. Adwentyści nie piją, nie palą, nie spożywają kofeiny, i cukru, i nie jedzą mięsa. Jedzą za to mnóstwo owoców, warzyw, pestek i orzechów. Taka dieta dostarcza sporo cennego błonnika pokarmowego oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Nic dziwnego, że znalazła się tak wysoko. 

MIEJSCE 2. GRECJA I WŁOCHY
Tradycyjna dieta śródziemnomorska od dawna uznawana jest za najzdrowszą na świecie. Bogata w warzywa, owoce, rośliny strączkowe, orzechy, ryby, jaja i pełnoziarniste produkty zapobiega najgroźniejszym chorobom XXI takim jak cukrzyca, zawał serca i nowotwory. We włoskiej miejscowości Campodimele średnia długość wieku wynosi 95 lat, a mieszkańcy mimo podeszłego wieku nadal własnoręcznie uprawiają ziemię, wiodą proste życie i żywią się darami natury i wcale nie jedzą tyle makaronu jak nam się wydaje. Jeśli już go jedzą - jest to własnoręcznie przygotowany makaron z mąki kukurydzianej lub pełnoziarnistej. Kuchnia grecka i włoska nie może obyć się także bez oliwy z oliwek, która obniża poziom złego cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzheimera i chroni przed chorobami serca. Kuchnia śródziemnomorska stroni od dużej ilości nabiału. Jeśli jest spożywany to w niewielkich ilościach i są to gównie białe sery takie jak mozzarella i feta oraz jogurty naturalne. 


MIEJSCE 1. JAPOŃSKA WYSPA OKINAWA 
Już od ponad 35 lat japońska wyspa Okinawa jest obiektem zainteresowania naukowców, bowiem żyje tu najwięcej stulatków na świecie. Po sprawdzeniu genów mieszkańców i przeanalizowaniu ich stylu życia, odkryto sekret długowieczności. Nie były to geny, a sposób ich odżywiania. Po pierwsze ludzie ci nie spożywają więcej jak 1500-1900 kcal dziennie, ponadto ich dieta obfituje w świeże ryby i warzywa, fermentowaną soję, ryż i słodkie ziemniaki. Przykładem takiego niskokalorycznego posiłku jest tradycyjne japońskie sushi. Specyfiką diety jest bogactwo flawonoidów - substancji opóźniających starzenie i hamujących powstawanie wolnych rodników. Niezmiernie dużo tych cennych związków zawiera zielona herbata, którą Japończycy uwielbiają. Mimo, że na wyspie nie pije się mleka, ani nie spożywa nabiału, Japończycy mają o wiele zdrowsze kości od ludzi w Europie, a wapń czerpią z alg, soi, ryb i warzyw. Warto tutaj wspomnieć jeszcze o tym, że dieta Japończyków niemal w 70% jest wegetariańska. 

Domowe sushi ;) 


Jak widać wszystkie narody mają jedną wspólną cechę, a jest nią prostota. Bogactwo świeżych warzyw i owoców w diecie, niewielka ilość węglowodanów i ryb oraz znikoma ilość mięsa i tłuszczu dowodzą, że nie potrzeba żadnych diet cud, aby zachować szczupłą sylwetkę i zdrowie na długie lata. Wystarczy przestrzegać tych kilku zasad, wyeliminować z diety tak kochane przez Polaków wytwory z białej mąki i tłuste mięsa i od razu będziemy zdrowszym narodem 💪 😉

Na koniec polecam wam jeszcze książkę Nowoczesne Zasady Odżywiania autorstwa Colina i Thomasa Campbellów (ang. tytuł "The China Study") mówiącej między innymi jak za pomocą diety można manipulować rozwojem chorób a nawet je cofać. 





Jeśli chcesz być na bieżąco i spodobał Ci się dzisiejszy wpis,
koniecznie polub mnie na facebook'u! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 ŻYJ ZIELONO - FOR BETTER LIFE , Blogger