WEGANIZM - NAJTAŃSZY I NAJZDROWSZY SPOSÓB ODŻYWIANIA

Weganizm. Nie lubię zbytnio tego słowa, ale aktualnie jest bardzo clickbaitowe. Dieta roślinna nadal kojarzona jest z parówkami sojowymi za 10 zł, mlekiem migdałowym za 15 zł i zamiennikami produktów odzwierzęcych w postaci tofu, tempehu czy (z całym szacunkiem do producentów tych produktów) bezmięsnych mięs, kotlecików, serów wegańskich i innych wynalazków. Jednym z argumentów ludzi nie mających pojęcia czym jest weganizm, bądź stricte dieta roślinna, jest argument dotyczący niesamowicie wysokich cen tych produktów. No niestety te produkty tanie nie są i to prawda. Ale, ale! Dzisiaj obalimy argument co by to dieta wegańska, precyzyjnie ujmując - roślinna, była horrendalnie droga jak twierdzą zawzięci mięsożercy. Ze względu na jego kluczowe znaczenie i powód, dla którego ludzie nie mają ochoty rezygnować ze swoich dotychczasowych przyzwyczajeń i nadal pozostają na diecie składającej się z kebaba, pizzy, schabowego z ziemniakami i kanapki z żółtym serem, postanowiłam poruszyć ten temat tu, na blogu. Z mojego doświadczenia wynika, że dieta oparta na roślinach jest najtańszym i przede wszystkim najzdrowszym sposobem odżywiania, a jej wybór to najlepsze co możemy zrobić dla siebie, planety i... swojego portfela. Ale to tylko moje doświadczenie ;) 
Zresztą sprawdźcie sami! 



DLACZEGO WEGANIZM JEST TANI?

Łopatologicznie wyjaśniając: jeśli Twoja dieta bazuje na nieprzetworzonych produktach roślinnych takich jak kasze, ryże, pełnoziarniste zboża, rośliny strączkowe (np. fasola, ciecierzyca, soczewica) oraz świeże warzywa i owoce dostępne w sezonie to wniosek nasuwa się sam: TE PRODUKTY KOSZTUJĄ NAJMNIEJ. 
Kupując lokalną żywność przyczyniasz się także do rozwoju lokalnej gospodarki i wsparcia małych przedsiębiorców. A kupując wyłącznie półprodukty (np. ryż, makaron, kasza, strączki - suche lub w puszkach) nauczysz się samodzielnie przygotowywać posiłki. Początkowo zajmie Ci to znacznie więcej czasu, ale z czasem okaże się, że przeznaczysz na gotowanie ten sam czas, który zwykle spędziłbyś/aś w sklepach. 





WEGAŃSKIE NIE ZAWSZE ZNACZY ZDROWE 

Obecnie mówi się, że weganizm przechodzi do mainstreamu. I to prawda! Mamy wysyp produktów wegańskich na rynku i nie ma absolutnie nic złego w próbowaniu wegańskiego sera, roślinnych jogurtów, mleka, wegańskich mięs, czy jeszcze innych alternatyw.
Pamiętajcie jednak, że nie wszystkie produkty oznaczone jako wegańskie będą korzystne dla naszego zdrowia. Nie wiem czemu, ale wśród ludzi panuje przekonanie, że wegańskie = zdrowe. Muszę Was rozczarować, ponieważ jest cała masa wegańskich produktów, które ze zdrowiem nie mają nic wspólnego. To, że producent napisze na opakowaniu: produkt wegański, nie oznacza, że nie jest on napakowany konserwantami, polepszaczami smaku, spulchniaczami itp. Dlatego tak ważne jest, aby czytać etykiety produktów, które wkładamy do koszyka w sklepie. 







Hejooo świecie! Dawno mnie tu nie było 😅 a to dlatego, że biegam, skaczę, realizuję nowe wyzwania, mnóstwo czytam i cieszę się życiem! Dzisiaj przychodzę do Was z książką! #warzywagórą to najlepsza #wegańska #książkakucharska z jakiej było mi korzystać! Zawierająca przepisy na ponad 100 przepisów wyłącznie z roślin jest skarbnicą pomysłów na pyszne posiłki! Ja jestem wciągnięta, ponieważ przepisy są banalnie proste, szybkie, smaczne, zdrowe i przede wszystkim bardzo tanie! Sporo z nich było znanych mi już wcześniej, ale autorka, pani @katarzyna_gubala przeprowadza nas na samym początku książki przez podstawy kuchni roślinnej w tak cudowny i przystępny sposób, że aż chce się od razu zaserwować te cuda na talerzu! 😍😍 gorąco polecam jeśli kończą Wam się pomysły na posiłki, szukacie inspiracji i nowych smaków w kuchni lub po prostu nie umiecie gotować a chcecie jeść zdrowo 😉😉 #vegan #plantbased #healthy #fitness #healthylifestyle #weganizm #weganie #smoothie #cleaneating #zdrowo #zdrowienatalerzu #govegan #vegangirl #plantpower #foodphotography #instafood #foodblogger #acoteweganyjedza #fitprzepisy #jemzdrowo #weganizujemypolskę #weganskieprzepisy @georgia_lennon thank you for beautiful plant 😍😍 Not dead yet 😂
Post udostępniony przez Paulina Klonowska (@p.klonowska_zyjzielono)



10 najważniejszych zasad i faktów na temat zdrowej i taniej kuchni wegańskiej:

  1. Podstawą diety roślinnej są warzywa, owoce, kasze, zboża, rośliny strączkowe, nasiona i pestki. To one mają stanowić główne źródło składników pokarmowych w diecie. Przy diecie czysto wegańskiej nie zapomnij suplementować witaminy B12! 
  2. Dieta roślinna nie jest droga, ona jest po prostu różnorodna. Drogie są zamienniki konwencjonalnych produktów. Zamiast kupować wegański ser czy wegański boczek postaw na domowe pasty warzywne i domowe pasztety jak np. pasztet z soczewicy, które są proste w przygotowaniu, tanie no i przede wszystkim świetnie smakują.
  3. Tak jak wspomniałam wyżej, wcale nie musisz kupować drogich zamienników i wegańskich produktów, aby być wege. Ważne żebyś jadł/jadła zdrowo i różnorodnie. Omijaj wysokoprzetworzone produkty jak: kotlety, wędliny udające mięso, substytuty mięsa w postaci parówek i kiełbasek, a także przekąsek i słodyczy jak batony, lody czy żelki. Większość z nich to cukier i zbędna chemia, których nie chcemy w diecie. 
  4. Czytaj etykiety! Tutaj nie ma dróg na skróty. Nie ważne czy jesteś wege czy nie, zawsze czytaj etykiety. Unikaj uzależniającego cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, glutaminianu sodu i innych sztucznych słodzików czy polepszaczy smaku. Te składniki kryją się nie tylko w słodyczach ale także w keczupie, sosach, musztardzie i wielu przyprawach. Im dłuższy skład produktu tym gorzej dla zdrowia. Pamiętaj: prawdziwe jedzenie z reguły nie potrzebuje etykiety z litanią z tyłu opakowania.
  5. Kuchnia roślinna to najprostszy i najszybszy sposób odżywiania. Wystarczy 15 min, aby ugotować kaszę z warzywami i podać ją np. z pomidorowym sosem. 
  6. Postaw na pełne ziarna oraz pseudozboża, zamiast jeść białe pieczywo, ciasta, chleb i bułki z supermarketu. Nie chcesz wiedzieć z czego były zrobione. Za to podziękują Ci również Twoje jelita. 
  7. Dieta roślinna jest gwarantem dłuższego zdrowia, czego potwierdzeniem są liczne badania oraz populacje, których dieta bazuje głównie na roślinach. Przykłady znajdziecie w artykule na temat długowiecznych narodów.
  8. Skup się na przyprawach do dań i w ten sposób urozmaicaj swoje posiłki. Kurkuma dodana do soczewicy, czyni z niej indyjski dahl. Oregano i świeża bazylia w salsie z pomidorów, stworzą bazę do wegańskiego spaghetti. Wszystko zależy od przypraw – zakochaj się w nich i przestań narzekać, że tania kuchnia wegańska jest nudna i pozbawiona smaku.
  9. Staraj się wybierać produkty lokalne i unikaj importowanych warzyw i owoców. Niestety w moim przypadku (mieszkam w Irlandii), nie mam zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi o tą kwestię. Prócz ziemniaków, większość warzyw i owoców jest sprowadzana z lądu (Hiszpania, Portugalia, kraje Ameryki Południowej) i jedyne co mi pozostaje to wybierać te najtańsze i najbardziej zbliżone do naszych polskich występujących sezonowo.  
  10. Nie marnuj jedzenia! To najważniejszy punkt. Współczesna branża spożywcza wykreowała w nas niebywałe poczucie estetyki, w związku z czym ze sklepowych półek wybieramy wyłącznie te produkty, które cieszą nasze oko, są nieuszkodzone, ładnie się prezentują, a w przypadku warzyw i owoców wyglądają czysto, nie są poobijane i mają błyszczącą skórkę. A wiecie co się dzieje z jedzeniem, które pozostaje w sklepach z powodu ich złego wyglądu? Mimo, że jest równie wartościowe to i tak ląduje w śmietniku, ponieważ nie wpisuje się w estetyczne wymogi. Dbajmy więc, żeby chociaż w naszych domach żywność nie była wyrzucana. 




Post udostępniony przez Paulina Klonowska (@p.klonowska_zyjzielono)



Wiem, że zdjęcie nie jest zbyt pokazowe, ale jestem w trakcie pisania artykułu na temat weganizmu jako najtańszego sposobu odżywiania. I przy okazji chciałam Wam powiedzieć, że w sumie to nie lubię tego słowa: #weganizm . Wolę określenie #dietaroślinna 🥕🍴 • • • • • Ten posiłek to wynik resztek z lodówki i jak widać nie ma tu nic skomplikowanego i nic drogiego! Kasza jaglana, trochę humusu z awokado, ugotowana marchewka z groszkiem i kukurydzą do tego kawałek rzodkiewki i pestki konopi. Prostota i oszczędność to główne składowe mojej diety. Zresztą więcej na ten temat już niedługo na blogu 😎 także śledźcie mnie na bieżąco na www.zyj-zielono.pl Udanego weekendu wszystkim! #vegan #plantbased #healthy #fitness #healthylifestyle #weganizm #weganie #wegańskie #cleaneating #zdrowo #zdrowienatalerzu #czystamicha #plantpower #veganlife #eattherainbow #instafood #foodblogger #acoteweganyjedza #fitprzepisy #jemzdrowo #kaszajaglana #weganizujemypolskę
Post udostępniony przez Paulina Klonowska (@p.klonowska_zyjzielono)


Spodobał Ci się wpis? 
Polub na facebook'u i udostępnij znajomym! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger