BROKUŁY - WŁAŚCIWOŚCI I PYSZNA SAŁATKA WEGETARIAŃSKA

Sałatka z brokuła chodziła za mną już jakiś czas, ale dopiero niedawno znalazłam chwilę żeby ją przygotować. Jest bardzo prosta, szybka, zdrowa i wegetariańska! Idealna jako dodatek do obiadu, szybka przekąska czy nawet drugie śniadanie. Do jej wykonania potrzebujesz zaledwie 4 składników! Ponadto brokuły mają niesamowite właściwości zdrowotne. Dzisiaj prócz przepisu na sałatkę, opowiem wam dlaczego warto włączyć je do swojej diety na stałe oraz jak prawidłowo je przygotowywać aby nie stracić cennych składników odżywczych. 




WŁAŚCIWOŚCI

Brokuł nazywany zielonym kalafiorem jest jednym z najzdrowszych warzyw na świecie. Jest znacznie smaczniejszy i delikatniejszy od kalafiora, co sprawia że komponuje się z wieloma innymi potrawami. Poniżej przedstawiłam korzyści płynące z regularnego jedzenia tego super warzywa. 
  • Brokuły mają właściwości przeciwnowotworowe, dzięki zawartości sulforafanu - silnego przeciwutleniacza. Jednak takie działanie wykazują jedynie gdy są przygotowane we właściwy sposób. Długie gotowanie ich w temperaturze wyższej niż 76 stopni Celsjusza niszczy bowiem cenne enzymy, przez co warzywo traci swoje właściwości. Brokuły powinny być blanszowane nie dłużej niż 3 minuty, lub przygotowywane na parze. 
  • Działanie antyrakowe wzmacnia się poprzez serwowanie brokuła z warzywami takimi jak: pomidory, rzodkiewki, rukola, ze względu na obecność tego samego enzymu - mirozynazy. 
  • Chronią przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, cukrzycą, chorobami układu krwionośnego, wspomagają odchudzanie.
  • Spowalniają procesy starzenia organizmu - wzmacniają stawy, chronią oczy. Zawierają luteinę, witaminy z grupy B, witaminę C, wapń oraz potas. Ponadto są dobrym źródłem białka. 100g brokuła to zaledwie 35 kcal. 


SAŁATKA Z BROKUŁA

Składniki:
- jeden cały brokuł
- pół kostki sera typu feta, bądź koziego 
- 6-7 suszonych pomidorów z zalewy
- 2 łyżki słonecznika

Wykonanie:
W dużym garnku zagrzewamy około 2 litów wody, brokuła myjemy i różyczkujemy. Kiedy woda będzie wrzeć, wrzucamy brokuła na około 2-3 minuty, po czym wyjmujemy i studzimy. Do schłodzonego brokuła dodajemy pokrojony w kostkę ser i pomidory, oraz uprażony na suchej patelni słonecznik. Całość mieszamy. Voilà! Do smaku możecie doprawić bazylią suszoną lub oregano, ja jednak wolę czuć smak chrupkiego brokuła. Sałatka najlepiej smakuje na zimno. 



Jeśli spodobał Ci się wpis, nie zapomnij polubić mnie na facebook'u! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger