CUKIER - SŁODKA BIAŁA ŚMIERĆ

Powszechnie spożywany cukier jest trzecim po alkoholu i tytoniu środkiem uzależniającym na świecie. Odsetek uzależnień od cukru znacznie przewyższa uzależnienie od innych substancji, a nawet narkotyków. Szokujące, prawda? 
Od dzieciństwa wiemy, że powoduje próchnicę zębów, jednak mało kto zastanawia się jak nawet niepozorne codzienne słodzenie kawy czy herbaty może mieć konsekwencje dla zdrowia. 
Obecnie cukier jest niemal wszędzie. Masowo dodawany do produktów spożywczych jest przyczyną większości chorób cywilizacyjnych. Nie wierzysz? Stres, wieczne uczucie zmęczenia, problemy ze wstawaniem, depresja, rozdrażnienie, senność w ciągu dnia, zawroty i bóle głowy. Znasz to skądś? Chodzisz od lekarza do lekarza, a ciągłe badania nic nie wykazują?

Czytaj dalej! 


Google Grafika




Przemysł spożywczy jest jedną z najbardziej żądnych pieniędzy gałęzi globalnego biznesu. Tutaj nie liczy się zdrowie konsumenta, lecz ilość sprzedanych produktów. Aby produkt był tani i zarazem smaczny - dodaje się do niego wszelkiego rodzaju środki wzmacniające smak, zapach i konsystencję. Jedną z takich substancji jest cukier. Silnie uzależnia i niszczy zdrowie - przez co jedzący go konsumenci wpadają w pułapkę. Otyłość, cukrzyca, problemy z układem krwionośnym to tylko niektóre. Wielkie firmy o tym wiedzą, ale nic sobie z tego nie robią, przecież liczy się kasa. Im bardziej uzależniony konsument - tym lepiej, ponieważ wróci po dany produkt - machina napędza się sama. I tym sposobem większość ludzi jest pod kontrolą matrixu. 

Ale Ty nie chcesz być w matrixie, prawda? 

Już 1957 roku dr William Coda Martin sklasyfikował cukier rafinowany jako truciznę. Pozbawiony witamin, substancji mineralnych jest jałowym zapychaczem. To, co zostaje, zawiera czyste, rafinowane węglowodany. Natomiast to, co usunięto – białka, witaminy i substancje mineralne są przyczyną niekompletnego metabolizmu węglowodanów i powodują tworzenie się toksyn takich jak kwas pirogronowy lub nienormalne cukry. Kwas pirogronowy gromadzi się w mózgu i systemie nerwowym, a nienormalne cukry w czerwonych ciałkach krwi. Zakłóca to poprawne działanie komórek i powoduje brak odpowiedniej ilości tlenu niezbędnego do normalnego funkcjonowania organizmu. W efekcie człowiek jest otępiały, coraz więcej choruje i nawet nie zdaje sobie sprawy co jest przyczyną. Cukier ponadto uszkadza układ odpornościowy, zaostrza objawy astmy, osłabia wzrok, wywołuje nadpobudliwość i rozkapryszenie u dzieci, przyspiesza starzenie organizmu, może powodować uszkodzenie nerek, podwyższenie cholesterolu we krwi. Wywołuje częste migreny i bóle głowy, a także zaburza wchłanianie wielu minerałów, m.in. wapnia i magnezu. 

Gdzie jest cukier?

Google Grafika
Dzisiaj, zanim przeciętne dziecko rozwiniętego kraju osiągnie 8 lat, zje więcej cukru niż dorosły człowiek przez całe swoje życie 150 lat temu. 
Cukier nie powinien dostarczać więcej jak 10% ogółu energii w ciągu dnia, co oznacza że nie wolno nam zjeść więcej jak 4-5 łyżeczek cukru (ok. 40 g). Dla porównania: kawałek ciasta to około 6 łyżeczek cukru, puszka coli 7, szklanka soku z kartonu ok. 4. 
Znajdziemy go nie tylko w cukiernicy, słodyczach i wypiekach, co jest oczywiste. Ciasteczka, cukierki, płatki śniadaniowe znanych firm, pączki, dżemy, konfitury, owocowe jogurty, serki homogenizowane, niektóre mleka, chrupki, chipsy, pasztety, zupki w proszku, sosy z paczki, ketchup, musztarda i wszelka żywność wysoko przetworzona. Cukier jest nawet w wędlinach i konserwach. Nie wierzysz? Wystarczy spojrzeć na etykietę na opakowaniu. Zazwyczaj jest albo na pierwszym albo na drugim miejscu, co oznacza, że produkt składa się głównie z niego. Największą bombą są wszelkiego rodzaju słodkie, gazowane, kolorowe napoje. Nie sugerujcie się opakowaniami z owocem na obrazku - zazwyczaj są to nektary czyli rozrobione soki z dodatkiem cukru i wody. Nawet jeśli na etykiecie nie jest napisane, że produkt cukier zawiera, niekoniecznie jest to prawdą, gdyż ustawa chroni producentów, którzy nie muszą umieszczać takiej informacji, jeśli na litr produktu jest mniej niż 15 g cukru. 

Jak ograniczyć cukier?

Najprościej! Wyrzuć cukiernicę z domu i czytaj etykiety za każdym razem kiedy robisz zakupy. Z czasem nauczysz się, które produkty omijać szerokim łukiem. Wybieraj produkty jak najmniej przetworzone, świeże, od lokalnych sprzedawców. Unikaj słodyczy, słodkich gazowanych napojów, paczkowanego jedzenia. Nie ucz dzieci jedzenia słodyczy, nie przyzwyczajaj ich do nagród w postaci słodkości, zamiast tego dawaj im owoce, które zawierają naturalnie występujące cukry.

Reklama cukru z czasów PRL-u


Czy da się zastąpić cukier?

Cukier można zastąpić, jednak jego odstawienie to niestety dość żmudny proces. Przyzwyczajenie naszych kubków smakowych na nowo do potraw, które nie są wzmacniane cukrem, może być trudne. Dlatego zmiana powinna następować stopniowo, na początek przestań słodzić herbatę, kawę, ogranicz słodycze, bądź świadomym konsumentem. Najlepszym rozwiązaniem są naturalne słodziki takie jak miód, daktyle, stewia czy ksylitol (cukier brzozowy), a na końcu cukier trzcinowy. Są to niestety droższe zamienniki, ale wolisz wydać pieniądze teraz i zachować zdrowie, czy za parę lat wspierać przemysł farmaceutyczny, wydawać fortunę na leki i zastanawiać się czy wyżyjesz przez resztę miesiąca? 
Odpowiedź pozostawiam Tobie. 

Na koniec polecam obejrzeć film
ZABÓJCZY CUKIER



Źródła:
- http://ajcn.nutrition.org/content/86/4/899.short
- Odżywianie dla zdrowia. Nowoczesna wiedza o żywieniu i tradycje wschodnie. Paul Pitchford 
- Dietetyka. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. H. Ciborowska, A. Rudnicka 


Spodobał Ci się wpis? 
Nie zapomnij polubić mnie na facebook'u!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger